Viikkokisasarja 2016 paketissa

Kun kaudella 2015 Raket 120 -moottorein varustettuja autoja alkoi ilmestymään radalle enenevissä määrin, niin päätimme kesän kunnolla saapuessa kokeilla järjestää muutaman harjoitusmuotoisen kilpailun. Ideana oli, että harrastaminen saataisiin keskitettyä muutamalle viikonlopulle ajokauden aikana, jolloin pääosin Hangon radalla eri päivinä ajelevat kuskit saataisiin kollektiivisesti radalle yhdessä ajamaan, Ideasta syntyi Viikkokisasarja, mikä sisällytti kaudella 2015 yhteensä kuusi osakilpailua.

Kaikkihan tietävät, että oli kyse mistä lajista tahansa, niin säännöt pitää olla, kun tehdään hommasta kilpailumuotoinen. Näin ollen Viikkokisalle suunniteltiin pikavauhdilla säännöt myötäillen Tunninkisasarjan konseptia. Kun kilpa-autoilla ajetaan, niin määräsimme renkaiksi vapaasti radan varastolta löytyvät Dunlopin SL1 -renkaat, jotka olivat vuokra-auto toiminnassamme osoittautuneet mainioiksi R120:stä varten. Tietysti hinta kyseisille renkaille sorvattiin sen verran edulliseksi, että jopa satunnaiset harrastajat viitsisivät lähteä mukaan toimintaan. Hinta sorvattiin jopa niin hyväksi, että kauppias itse ei hyödy renkaiden myynnistä kovinkaan paljoa. Myöhemmin huomattiin, että hylkyyn menneitä ihan hyviä renkaita voi hyödyntää vuokra-autoissa, niin että saadaan renkaiden pinnat tasapaksuiksi vuokrakarteissa.

Kun kulurakenne ja säännöt saatiin painettua kasaan, niin sarja käynnistyi elokuun toinen päivä 2015. Kaudella 2015 sarjan osanottajamäärä tuplaantui kuudenteen osakilpailuun mennessä. Oli positiivinen yllätys huomata, kuinka pieni kilpailutoiminta vilkastutti Hangon radan toimintaa ja aktivoi jopa niitä osanottajia, joiden autot olivat olleet säilöttyinä useamman vuoden ajan.

Kausi 2015 opetti ja rohkaisi järjestävää osapuolta niin, että luonnollisena jatkumona sarja päätettiin järjestää myös kaudella 2016. Sarjan sääntöjä etenkin pistejärjestelmän ja minimipainomäärän osalta uudistettiin. Osa kuljettajista ehdotti menestyspainojärjestelmää sarjaan ja tässä kohtaa pyyntöä kuunneltiin. Menestyspainojärjestelmä määrättiin sellaiseksi, että pistetaulukon mukaisesti seuraavaan kisaan lähdettiin 9, 6 ja 3 kilogramman menestyspainoilla sijoituksilla 1, 2 ja 3. Ideana oli tasata kärjen vauhtia ja antaa mahdollisuus myös hieman ylipainoisille kavereille. Nyt jo ajetun kauden jälkeen herää kysymys siitä, että pitäisikö menestyspainojen määrä olla vieläkin suurempi?

Kauteen 2016 startattiin siis hieman uudistetuilla säännöillä ja osakilpailuita kilpailukalenteriin oli merkitty yhteensä seitsemän kappaletta. Ensimmäinen näistä ajettiin toukokuun 29. päivä ja viimeinen lokakuun 1. päivä, Näiden päivien väliset tapahtumat lienevät jo historiaa, mutta näihin päiviin mahtui onnistumisia, teknisiä murheita, sateen uhkia, sadepisaroita, kolareita ja kaikkea näiden väliltä. Lopputulemana tiivistetysti voi järjestäjän puolelta todeta, että olipas HIENO KAUSI! Viikkokisasarjaa oli ilo viedä läpi mukavan porukan kanssa. Mukaan saatiin uusia tulokkaita ja uusia kasvoja radalla.

Vuokra-auto toimintaan lähtiessä lähes täysin ummikkona kuusi vuotta sitten harrastajamääärät olivat radalla muutamassa aktiivisessa harrastajassa. Nyt kuusi vuotta myöhemmin on aivan käsittämättömän upeaa huomata, että osanottomäärät ovat huidelleet keskiarvolla 12 osanottajaa per Viikkokisa. Näistä kymmenkunta pörrää radalla aktiivisesti melkein joka viikonloppu, joko radalla tai varikolla.

Osallistuvien mielenkiinto sarjaa ja ajamista kohtaan näyttää sen, että sarja tullaan järjestämään myös tulevina kausina. Sarjan sääntöjä voidaan muuttaa tietyitä osin paljonkin ja niitä todennäköisesti tullaan muuttamaan, jotta niitä saataisiin yhtenäistettyä Speedmakerin Tunninkisasarjan kanssa. Jo tänä vuonna sarjojen osakilpailuita piti ajella yhteislähdöillä, mutta valitettavasti homma kaatui rengassääntöihin. Kaudella 2017 kokeillaan uudestaan. Tässä kohtaa mainittakkoon, että mielipiteitä ja toiveita sääntöuudistuksia kohtaan otetaan mielellään vastaan. Kaikki ehdotukset ovat hyviä, joten älkää epäröikö ottamaan yhteyttä vapaasti normaaleita viestintävälineitä käyttäen, poislukien savumerkit ;) Konsepti on edelleen se, että pidetään kulut kurissa, pidetään hauskaa ja poltetaan bensaa!

 

Palatakseen vielä kauteen 2016 ja viimeiseen osakilpailuun..

Kauden viimeiseen osakilpailuun lähtiessä osanottojamäärä oli 11 kuljettajaa/joukkuetta, joista 9 painoluokassa 160kg. Pistetilanne lähtiessä oli niinkin kutkuttava, kuin että Kim Ehrstedtin pienellä epäonnella ja Tom Berglundin onnistumisella lopullinen pistitilanne olisi voinut näyttää käänteiseltä. Myöskin tiimejen Törmälä 1 ja JH Teamin erot olivat todella pienet. Aivan heidän kannassaan oli kiinni Toni Tilaues. Kaikilla kolmella oli kisaan lähtiessä kiinnitys kolmanteen sijaan.

Viimeiseen osakilpailuun lähtiessä mukaan saatiin Mika Salo, joka kantoi jo kisaan lähtiessä pienoisen ennakkosuosikin viittaa. Tämä oli omiaan sotkemaan ennestään kutkuttavaa pistetilannetta etenkin JH Teamin ja Team Törmälä 1 välillä. Aika-ajoissa ennakkosuosikin viittaa kantanut kisaaja lunasti odotuksia ja pamautti kelloon pohja-ajan, mikä olikin kauden nopein kierrosaika. Toiseksi aika-ajoissa suoriutui sarjajohdossa ollut Kim Ehrstedt ja kolmanneksi ehkäpä sarjan kokenein kisaaja Tom Berlund. Kimin ja Tompan ero aika-ajoissa oli ainoastaan 0.025 sekuntia. Vieläkin pienempi marginaali aika-ajoissa oli JH Teamin ja TeamHeinäSalon Harrin välillä. Neljännen ja viidennen sijoituksen 160kg aika-ajoissa oli ainoastaan 0.003 sekuntia.

Finaalin lähtöön lähdettiin rullaavana paalupaikka kisaajan vetäessä letkaa perässään. Heti lähtölipun heilahdettua dramatiikkaa koettiin toisessa mutkassa, kun autonsa pyörräyttänyt Elias kasasi puolet lähdön autoista samaan mutkaan. Jokainen sai kuin saikin jatkettua kuitenkin matkaa Mikan karatessa tilanteesta horisonttiin perässään aivan maagisen lähdön saanut JH Team ja Kim Ehrstedt.

Rytäkän seurauksena kärjen ja sijojen 4-11 ero muodostui heti kilpailun alkumetreillä kovaksi ja varhaisessa vaiheessa kisaa nähtiinkin jo ensimmäinen kierroksella ohitus, kun rytäkässä suurimman menetyksen kärsinyt Toni Tilaues joutui antamaan tilaa kisaa johtavalle. Ensimmäinen keskeytys nähtiin pian tämän ensimmäisen kierroksella ohituksen jälkeen, kun rytäkässä pahemmin autoansa vaurioittanut Team Törmälä 1 joutui jättämään leikin kesken. Kisaa jatkoi tästä loppuun asti kymmenen kilpailijaa.

Kovinta vääntöä käytiin tämän jälkeen toiseen vaihtoon saakka JH Teamin ja Kim Ehrstedtin välillä toisesta sijasta. Vaihdosta vaihtoon nämä tiimit ajelivat toistensa puskureissa kiinni. Kovaa vääntöä käytiin useamman sekunnin perässä olleiden Walther Schlegelin ja Elias Odrischinskyn välillä, jotka kisasivat oman painoluokkansa sijoituksista. Heidän kannassaan myös Tom Berglund, jonka mahdollisuudet sarjan voitosta hiipuivat kierros kierrokselta. Waltterin ja Eliaksen kilpailu muuttui kilpailun edetessä niinnkin kovaksi, että kosketuksia autojen välillä tuli useampikin. Viimeisin kosketus päättyi Waltterin pyörähdykseen ja Eliaksen saamaan varoituslippuun kierroksella 40 sekä aikasakkoon lopputuloksiin.

Toisen vaihdon jälkeen erot radalla kasvoivat ja maaliin ajeltiin ilman suurempia taisteluita, vaikka lopussa alkoikin näyttää siltä, että Tom Berglund saavuttaa uhkaavasti JH Teamin. Aika kuitenkin tuli täyteen ja ruutulippu heilahti.

 

Viimeinen kisa päätettiin kuohuviinin ruiskutteluun ja palkintojen jakoon. Palkitut ja palkinnot ovat seuraavat:

Kauden nopein kierrosaika - Mika Salo 7.osakilpailu aika-ajo 38s773
Sarjan 1. 150kg -painoluokassa - Walther Schlegel
Sarjan 2. 150kg -painoluokassa - Elias Odrishinsky
Sarjan 1. 160kg -painoluokassa - Kim Ehrstedt (300e lahjakortti Hanko Rental Shoppiin)
Sarjan 1. 160kg -painoluokassa - Tom Berglund (Dunlop SL1 rengassarja)
Sarjan 1. 160kg -painoluokassa - JH Team (ajoasu Speed level 2 haluamallaan väriteemalla kuvaston mukaisesti)
Sarjan voittaneelle kiertopalkinto nimeltään "Kultamuna" koristamaan autotalin nurkkaa vuoden ajaksi ja muistuttamaan suorituksestaan kaudella 2016.

 

KIITOS KAUDESTA 2016 KAIKILLE VIIKKOKISASARJAN TAPAHTUMIIN OSALLISTUNEILLE TAHOILLE!

Posted by:

Share:

Tags