Viikkokisasarja kuudes osakilpailu

Viikkokisasarjan kuudenteen osakilpailuun lähdettiin siinä asetelmissa, että Kim Ehrstedt johti sarjaa 99 pisteen turvin ja Tom Berlund kannassa kiinni 92 pisteellä. Kolmannesta sijoituksesta kokonaispisteissä taistelevat JH Team starttasi 65 pisteellä, Team Törmälä 1 59 pisteellä ja Toni Tilaues 50 pisteellä. Kyseisillä asetelmilla lähdettiin aika-ajojen kautta 45 minuuttia kestävään finaaliin.

Jo vapaiden harjoitusten aikana saatiin poikkeusolosuhteet kilpasarjaan, kun taivaalta alkoi ropisemaan hienoa vesisumua. Aika-ajoihin lähdettiin myöskin pienessä vesisateessa kastuneelle radalle. Aika-ajoissa nähtiin tiukkaa taistoa lähtöjärjestyksestä finaaliin ja tulosmonitori eli tiuhaan tahtiin aina lähes aika-ajo osion loppuun saakka. Aika-ajoista paalulle ajoi Kim Ehrstedt ajalla 40:064s saaden täyden pistepotin sarjastaan. Toiseen ruutuun kiilasi uransa ensimmäiseen karting kilpailuun startannut Elias Odrischinsky jääden Kimille 0,269 sekuntia ja saaden oman sarjansa (150kg) täyden pistepotin aika-ajoista. Kolmanteen lähtöruutuun sarjan kokeneimpia kuljettajia edustava Tom Berglund ja neljänneksi TeamHeinänenSalon Harri. Aika-ajon viidenneksi sijoittui Tuukka Pakkala, joka saa hyviä kierrosaikoja lähes jokaisessa aika-ajo startissa.

Aika-ajon ja Finaalin välisellä huoltotauolla nähtiin vähän isompaa huoltoa, kun Team Törmälän ykköstiimin aika-ajoissa irronnutta sylinteriä kiinniteltiin uusiksi. Huoltoon osallistui muutamaa eri kisailijaa edustava joukko ja kollektiivisesti Team Törmälä 1 saatiin kuin saatiinkiin lähtöviivalle hyvissä ajoin ennen starttia.

Finaaliin lähtiessä Silversandissa rata alkoi olemaan lähes kuiva ja kisaajat starttasivat 45 minuuttia kestäVään kilpailuun. Heti ensimmäisten kierrosten aikana Kim Ehrstedt alkoi ottamaan kaulaa ja karkasikin hyvin pian hänen perässä ajaneelta kaksikolta lähes täysin. Tom Berglund joutui taistelemaan useamman kierroksen ajan ensimmäistä kilpailuaan ajaneen Eliaksen kanssa. Eliashan starttasi kisaan vuokra-autolla, minkä hän on vuokrannut loppukauden ajaksi. Kykyä näyttäisi pojalla olevan ja loistava kuntopohja kartingiin. Vankka kisakokemus purjehduksen puolelta auttaa varmasti kilpa-ajoa ajatellen.

Kilpailun kovin taisto nähtiin, kun lähes koko loppu joukko kisaajista ajoi letkassa kilpailun ensimmäiset 15 minuuttia. Sijoituksista käytiin kovaa vääntöä aina ensimmäisiin keskeytyksiin saakka, minkä jälkeen eroja alkoi syntymään.

Kuudennessa osakilpailussa kilpailun joutui jättämään kesken JH Team, Tuukka Pakkala, Jouni Järvi ja TeamHeinänenSalo. Tekniikka murheista sai osansa myös finaalissa Team Törmälä 1, kun huonosti kiristetty moottoripukki löysti ketjut niin, että Team Törmälä käväisi varikolla huoltohommissa. Tiimi lähti uudelleen radalle, mikä kannatti, sillä jokainen piste on kotiinpäin sarjassa ja tekniikkaongelmia on koettu jokaisessa sarjan osakilpailussa.

Kilpailun järjestäjäpuoli koki myös dramatiikka, kun ajanottojärjestelmä kaatui kesken kilpailun ja tuloslaskenta sekoittui. Tämän vuoksi kilpailu venähti yliajalle 7 minuuttia. Pahoittelut kilpailun järjestäjän puolelta tästä viasta. Vika on laitepuolella tässä kohtaa ja se tullaan korjaamaan päivittämällä ajanottolaitteistoa seuraavaan kilpailuun. Rautapuoli tullaan uudistamaan näillä näkymin huomattavasti vakaampaan käyttöjärjestelmä ympäristöön. Uudet laitteet ovat jo tilattu ja lähtevät matkaan tällä viikkolla.

Kun käytössämme on Lapsnapperin ponderit, niin niiden toiminta Karttimer ajanotto-ohjelman kanssa vaatii Lapsnapper ajanottojärjestelmän päällä olemisen. Usean tunnin työn jälkeen excelin kanssa saimme ongittua Finaalin tulokset Lapsnapperin tulosjulkaisusta. Lopputulokset saatiin näin ollen täsmäämään pondereiden lähettämän datan perusteella ja tulokset ovatkin jo julkaistu Viikkokisasarjan sivuille. Niin kuin yllä kirjoitin: ajanottolaitteisto tullaan päivittämään, jotta ongelma ei enää toistuisi. Ajanotto endurance kilpailun seurannan takia on toimittava.

Laitteistoa on päivitetty tänä vuonna myös katsastuksen puolelle, kun ostimme käyttöömme kalibroidun nelipiste vaa'an. Edellisen pakettivaa'an lukemat heittivät eri mittauksissa sen verran paljon, että katsoimme aiheelliseksi päivittää kilpailuita ajatellen yhden tärkeimmistä asioista. Uusi intercompin vaaka mahdollistaa myös kerholaisten autojen säädön vaa'an painopisteohjelman avulla. Vaakaan on olemassa myös optio, mikä mahdollistaa laitteen kytkemisen tietokoneeseen erilliseen Longacren ohjelmaan.

Kyseistä vaakaa käytetiin ennen osakilpailua ja osakilpailun jälkeen. Osakilpailun jälkeisessä katsastuksessa tuli sarjan historian ensimmäinen hylky, kun Team Törmälä 2 täytti valitettavasti alipainon kriteerit painamalla 158kg. Ilman kyseistä hylkyä Team Törmälä 2 olisi ollut lopputuloksissa luokassaan kolmas.

Kilpailun lopputuloksiin tästä (excel taulukko-ohjelmalla muokattu tulostietokanta)

 

Sarjan pistetilanne ennen viimeistä 7. osakilpailua:

1 Kim Ehrstedt #11 127
2 Tom Berglund #49 114
3 JH Team #71 71
4 Team Törmälä #69 69
5 Toni Tilaeus #22 66
6 Tommi Elonen #4 57
7 Mika Hämeenniemi #26 56
8 Tuukka Pakkala #32 54
9 Jouni Järvi #46 54
10 Team HeinänenSalo #5 54
11 Timo Elonen #70 36
12 Mika Salo #67 25
13 Jarkko Widerholm #18 16
14 Team Törmälä 2 #7 12
15 Emil Heikkinen 9
16 Jani Närhi #13 8
17 Esa Järvinen #67 6

 

150kg:

1 Walther Schlegel #33 134
2 Elias Odrischinsky #67 28

 

Sarjajohdossa pysyy Kim Ehrstedt 13 pisteen erolla Tom Berglundiin. Tom Berglundilla on mahdollisuus voittaa sarja, mikäli:

  • Tom Berglund voittaa (25p) ja Kim Ehrstedt voittaa aika-ajon (3p) sekä on 8. tai huonommin sijoittunut finaalissa. Tämän kaavan mukaan Tom ei tarvitse pisteitä aika-ajoista
  • Tom Berlund sijoittuu kolmanneksi aika-ajoissa (1p), tulee toisena finaalissa (20p) ja Kim Ehrstedt voittaa aika-ajon (3p) sekä sijoittuu sijalle 12. tai huonommin.
  • Tom Berlund voittaa aika-ajon (3p) ja finaalin (20p). Kimin ollessa aika-ajoissa toinen (2p) ja sijoittuen finaalissa sijalle sijalle 9. tai huonommin, Tomppa voittaa sarjan.

Sarjakolmosena jatkaa hiuksen hienolla erolla Team Törmälä 1 (71p) nähden JH Team (69p). Aivan kannassa on kiinni Toni Tilaues 66 pisteellään. Mahdollisuuksia kokonaissarjan kolmanteen sijaan on myös Tommi Elosella, Tuukka Pakkalalla, Harri Heinäsellä, Jouni Järvellä ja TeamHeinänenSalolla, mikäli 71-66 pisteen välillä olevat kilpailijat kokevat epäonnistumisen.

Kovin kamppailu tullaan kolmannesta sijasta näkemään kuitenkin ensimmäiseksi mainittujen välillä. Kolmikko on 5 pisteen sisällä toisistaan. Mikäli aika-ajoista irtoaa pistesijoitus Team Törmälä 1:lle ja maaliintulojärjestys on sijoilla 3-5 yhtä sijaa ennen JH Teamiä, niin Team Törmälä 1 on sarjan kolmas.

 

VIIMEISEN OSAKILPAILUN PALKINTOJEN JAKO:

Palkintojen jako suoritetaan Silversandin karting radalla kilpailun jälkeen 18.40 - 19.00 välisenä aikana. Sarjavoittaja palkitaan 300€ lahjakortilla, minkä voi käyttää Hanko Rentalin tuotteisiin. Sarjakakkonen palkitaan Dunlop Sl1 rengassarjalla ja sarjakolmonen Speed level2 ajoasulla haluamallaan väriteemalla (kuvaston tuotteiden mukaisesti). Lisäksi palkitsemme sarjassa nopeimman kierrosajan tehneen kuljettajan pienellä yllätyspalkinnolla.

Posted by:

Share:

Tags