Viikkokisasarjan ensimmäinen osakilpailu ajettu

Sunnuntaina päästiin vääntämään rattia hieman totisemmin jo toistamiseen kuluvana kautena ja keväänä. Tällä kertaa kyseessä oli Viikkokisasarjan avausosakilpailu. Jotakuinkin kahtaa viikkoa ennen Viikkokisasarjan avausta rattia väännettiin Hangossa Tunninkisasarjan avausosakilpailijoiden toimesta. Tulevaksi kaudeksi voitaneen suunnitella jonkinlaista tuplakisaa näiden kahden sarjan osalta, niin saadaan molemmat sarjat avattua samana viikonloppuna (?).

Viikkokisasarja starttasi viime kaudelta tutulla joukolla. Osanottajamääräksi muodostui 12 kilpailijan joukko, mikä on kaksinkertainen määrä verrattuna viimevuotiseen avausosakilpaijoiden määrään! 

Sarjan sääntöjä uudistettiin viime vuodesta ja tänä vuonna mukaan otettiin painoraja, mikä määriteltiin 160 kiloon. Tämä 160 kilon painoraja toimii keskiarvorajana tiimeille ja yksilökuljettajille. Painorajan asettaminen näytti heti rooliaan, kun saatiin jo aika-ajoihin aikaerojen suuruudet pienennettyä. Aikaerojen kaventuminen näkyi hyvin myös Finaalissa, missä muodostui kaksi selvää taisteluparia ja kokonainen rypäs ajajia, jotka kamppailivat sijoista 4-8 aivan kilpailun loppumetreille saakka. Kovasta kamppailusta huolimatta oli ilo nähdä, että kilpaileminen sijoituksista oli kuitenkin siistiä ja suuremmilta vahingoilta säästyttiin, lukuunottamatta pientä yhteenottoa kärkikuskejen välillä.

Toinen sarjan uudistus astuu voimaan toisesta osakilpailusta lähtien. Tänä vuonna sarjan kärjen eroa verrattuna muihin yritetään hidastaa menestyspainojen avulla. Menestyspainot määrätään sarjapisteiden perusteella kolmelle sarjapisteissä ylimpänä olevalle kuljettajalle. Näin ollen sarjajohdossa oleva saa painolastia 9kg lisää, sarjakakkonen 6kg lisää ja sarjakolmonen 3kg lisää. Menestyspainon määrä lasketaan 160 kilosta, joten esimerkiksi sarjakakkosena oleva kuljettaja, jonka yhteispaino on 166kg, ei ole velvollinen lisäämään menestyspainoja, sillä hänen menestyspainoraja täyttyy valmiiksi.

Tulevana sunnuntaina 5.6.2016 nähdään, että miten menestyspainot tulevat vaikuttamaan kilpailun kulkuun. 2. osakilpailu tullaan ajamaan ns. väärään suuntaan, mikä tuo jo itsessään vähän vaihtelua ajamiseen. 

Tulevia osakilpailuita ja niiden läpiviemistä silmälläpitäen aikatauluja muutettiin hieman. Huoltotaukoa (tankkaus) aika-ajon ja finaalin välillä pidennettiin 15 minuuttiin. Näin ollen jokainen saa hieman enemmän aikaa valmistautumiseen ja lähtöjärjestely saadaan varmasti onnistumaan sulavammin. Katsotaan mahdollisten lisämuutosten tarve tulevaisuudessa.

 

1. OSAKILPAILUN TULOKSET:

aika-ajo

finaali

kierros kierrokselta ajat tulossa vielä tämän viikon aikana.

 

Pistetilanne 1. osakilpailun jälkeen:

1

Kim Ehrstedt #11 27
2 Tom Berglund #49 20
3 Jouni Järvi #46 16
4 Team Törmälä #69 14
5 Tommi Elonen #4 12
6 Timo Elonen #70 10
7 Team HeinänenSalo #5 10
8 Toni Tilaeus #22 9
9 Jani Närhi #13 8
10 Tuukka Pakkala #32 6
11 Mika Hämeenniemi #26 6

 

150kg:

1

Walther Schlegel #33 25

Posted by:

Share:

Tags