Viikkokisasarjan neljäs osakilpailu

Viikkokisasarjan neljänteen osakilpailuun lähdettiin ennätysmäärällä kuskeja/joukkueita. Mukaan ilmoittautui kaiken kaikkiaan kolmetoista autokuntaa, joista yksi ajoi varsinaisena joukkueena. Osakilpailuun lähdettiin Tom Berglundin johtaessa sarjaa 7 pisteen erolla Kim Ehrstedtiin. Kimmenhän kärsi XON cupissa konerikon ja joutui lähtemään vuokramoottorilla edelliseen Viikkokisasarjan osakilpailuun vuokramoottorilla.

Neljänteen osakilpailuun Kimmen sai päivitettyä oman moottorinsa kilpailukuntoon (kilpakumppanin avustuksella). Aika-ajoissa irtosi paalupaikka ajalla 39s674. Team HeinänenSalon autoa ohjastavan Harrin jäädessä vain 3 sadasosan erolla toiseksi. Aika-ajojen kolmas sija meni JH Teamille ajalla 39s761 ja neljäs sija Tom Berglundille ajalla 39s765. Aika-ajoissa kaikkien viiden kärkikuskin ajat alittivat kaikki 40 sekunnin kierrosajan ja erot sijoitusten välillä pysyivät kahden sekunnin kymennysosan välillä.

Finaalin lähdettäessä jo lämmittelykierroksilla koettiin dramatiikkaa, kun Tom Berglundilla katkesi kaasuvaijeri ja Mika Salo koki leasing autollaan teknisiä murheita jarrupuolen kanssa. Molemmat ampaisivat varikolle ensimmäisen lämmittelykierroksen aikana. Mika sai kuin saikin sormin kiristeltyä kilpurinsa jarrupedaalin stopparin siihen asentoon, että jarru ei levännyt enää päällä ja pääsi jatkamaan kilpailua. Tomppa ampaisi kilpailuun mukaan kaasuvaijerin vaihdon jälkeen viisi kierrosta kärjestä jääneenä. Jokainen piste lasketaan kilpasarjassa, joten mukaan kannattaa lähteä aina. Tälläkin kertaa se kannatti.

Kimmen joutui tulemaan teknisten murheiden vuoksi kilpailun alkumetreillä varikolle korjaamaan autoansa. Näin ollen molemmat sarjapisteissä selvässä johdossa olleet kuljettajat joutuivat luopumaan kärkisijoista. Kilpailun kärjessä jatkoi tämän jälkeen JH Team, Jouni Järvi, Team HeinänenSalon Harri ja Mika Salo (vuokra-autolla). Neljän kärjen sijoitukset elivät ensimmäiset kymmen minuuttia tiuhaan, kunnes Team Harri joutui keskeyttämään ajonsa varikolle moottoriongelmien vuoksi. Jälleen kerran Harrilla epäonnea matkassa ja lupaavasti alkanut kilpailu keskeytyi. Kierrosaikojen puolesta Harri olisi varmasti ollut jakamassa palkintopalli sijoja kärkikuskejen kanssa.

Teknisiä murheita koki ennen ensimmäistä vaihtoa myös Jarkko Widerholm pakopuolen ongelmien vuoksi. Myös Tommi Elonen liittyi opäonnisten joukkoon moottoriongelmien vuoksi. Kumpikaan ei pystynyt jatkamaan kilpailua tästä.

Mika Salo sai juuri ennen ensimmäiseen vaihtoon tuloa kiilattua itsensä kärkeen ohi Jouni Järven. Kilpailun kärki koki lisää dramatiikkaa, kun Jounin pakoputki halkesi (jälleen kerran) ja hän joutui keskeyttämään kilpailun varikolle. Mika Salo ja JH Team jatkoivat kärjessä Tuukka Pakkalan kiilatessa kolmannelle sijalle kaikessa rauhassaan. Tuukka ajoi läpi kilpailun täysin omassa rauhassa kolmannella sijalla maaliin. Häneltä työvoittoinen suoritus kuumassa kelissä!

JH Team ja Mika Salo ajoivat läpi kilpailun 0,5 - 3 sekunnin erolla toisiinsa maalia kohti. Välillä näytti siltä, että JH Team saavuttaa Mikan ja painelee vielä ohi, mutta tasaisen nopealla suorituksella Mika ykkösenä maaliin juuri valmistuneella MacMinarellin leasing autolla.

Team Törmälä jälleen neljäntenä maaliin ja Mika Hämeenniemi aivan kannassa kolmen kympän erolla viidentenä maaliin. Hämis on saanut onnen pikkuhiljaa puolelleen ja on suoriutunut ilman teknisiä murheita maaliin kuluvan vuoden osakilpailuissa. Team Törmälä on parantanut vauhtiansa viime vuoteen nähden valovuoden verran ja kavunnut sarjataulukossa kamppailemaan kolmannesta paikasta.

Tom Berlund ja Kim Ehrstedt jatkaa kamppailua sarjajohtajan paikasta viiden pisteen erolla toisiinsa nähden. Kolme osakilpailua on vielä jäljellä ja sarjapisteiden osalta kaikki on mahdollista. Teknisiä murheita tulee yllättävän paljon lähes kaikille sarjan joukkueille. Mikäli JH Team jatkaa samaan malliin seuraavissa osakilpailuissa, niin viimeisessä osakilpailussa saatetaan nähdä kovaakin kamppailua sarjan kärkisijoituksista. Mikäli myös TeamHeinänenSalo saa onnettarren hiljalleen puolellensa, niin joukkue tulee nousemaan vauhtinsa puolesta kärkikahinoihin. Vauhtia ja intoa nimittäin löytyy!

Sarjatilanne on seuraava tässä vaiheessa kautta:

1 Tom Berglund #49 76
2 Kim Ehrstedt #11 71
3 Mika Hämeenniemi #26          56
4 Team Törmälä #69 50
5 JH Team #71 44
6 Tuukka Pakkala #32 42
7 Team HeinänenSalo #5 36
8 Toni Tilaeus #22 36
9 Jouni Järvi #46 34
10 Tommi Elonen #4 33
11 Timo Elonen #70 32
12 Mika Salo #67 25
13 Team Törmälä 2 #7 12
14 Jani Närhi #13 8
15 Jarkko Widerholm #18 4

Posted by:

Share:

Tags